Apr 20, 2010

Tiurleiken

Våren er sesong for fuglenesaktiviteter, hvor de har sine ritualer spill, sang, finner sin partner, reirbygging .....
Har hørt mye om tiurleiken som ikke er lett og kan bli mange bomturer. Naturen kan ikke kontrolleres av oss fotografer, vi må bare takke og bukke det naturen byr på.Ettersom jeg fikk noe fine bilder av orrhaneleik, vil jeg forsøke meg på tiur. Torbjørn Martinsen ga meg de beste anbefalinger og en rask gjennom gang av artens adferd.

Etter en hektisk dag med fest fotografering kom jeg til stedet. Vi tuslet til leikplassen ca. 200m fra veien, da så vi den fløy vekk. Klokka var litt over 21:00. Jeg håper bare at den kommer tilbake i morgen, sa jeg til Torbjørn. Han krysset fingrene for meg. Måtte tilrettet meg for morgen og fikk meg et godt søvn til flagrende lyder i den tette skogen vekket meg kl. 04:55.

Det var mange fighter men lyset var for mørkt og de var langt unna. Med tålmodighet kom de litt nærmere og fotolyset ble ikke så galt. Det ble noe bilder av tiurspill og deres partner til kl. 08:45



Røyen


Sjarmere seg for røyene.


Den spilte selv om røyene var der.


Røyen gikk sin vei, men tiur´n spilte som...

No comments:

Post a Comment

Hyggelig at dere legger inn et par ord